دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
10.22034/irm.2023.392016.1219
چکیده
امروزه، توسعه پایدار یکیاز مباحث نوین و به روز در حوزه کسبوکار ومدیریت است. مباحث توسعه پایدار در زمینههای مختلف مدیریت مورد استفاده قرار گرفته که یکی از آنها مباحث مرتبط با بازاریابی پایدار است. با توجهبه اهمیت و جایگاه بالای مباحث بازاریابی پایدار در بینمشتریان صنعت لاستیک، دانش علمی و کاربردی اندکی در این حوزه وجود دارد. از اینرو، هدف تحقیقحاضر، شناسایی مولفههای بازاریابی پایدار در صنعت لاستیک ایران است. این تحقیق از نظر هدفکاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. در ابتدای تحقیق، مبانی نظری و تحقیقات پیشین در زمینه موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. براساس یافتهها، 14 عامل مولفه بازاریابی پایدار از پیشینه تحقیق شناسایی گردید. در گام بعد، از روش دلفی فازی به منظور بومیسازی مولفههای شناسایی شده در صنعت لاستیک استفاده شد. بدین منظور، پنلی از هشت نفر از خبرگان صنعت لاستیک تشکیل شد و از آنها درخواست شد به عوامل شناساییشده براساس طیف پنجتایی لیکرت امتیاز بدهند. پس از انجام سه دور فرآیند دلفی فازی، 13 عامل نهایی نهایی گردید. در گام بعد، با استفاده از روش تاپسیس فازی و نظرخواهی از 22 نفر از مدیران و متخصصان مجموعه صنایع لاستیک یزد، نسبت به اولویتبندی مولفه های بازاریابی پایدار اقدام شد. براساس یافتههای بهدستآمده، سه مولفه قیمت منصفانه و رقابتی، ارتباطات دوطرفه و مستمر با مشتریان و ارزشافزایی برای مشتری به عنوان مهمترین مولفه ها شناسایی شدند. نهایتا، نتایج تحقیق نشان داد که بازاریابی پایدار در صنعت لاستیک پدیدهای پیچیده است که برای جذب و توسعه روابط با مشتریان ضروری است.