شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633218420170219چرا توسعهی صنعت تایر ضرورتی ناگزیر است؟51261271FAمحمدصادق مخنفیسابیرJournal Article20170121بررسیهای کمّی و کیفی تولید تایر در جهان، روند توسعه و گسترش آن از اروپا به امریکا، ژاپن و کشورهای اسکاندیناوی، و بالاخره گسترش آن در چین، کرهی جنوبی و اساساً کشورهای آسیایی؛ منابع قابلتوجهی برای شناخت و مقایسهی صنعت تایر کشورمان بهدست میدهد. بدون چنین شناختی، برنامههای راهبردی توسعهی صنعت تایر برای صاحبان کارخانههای تایرسازی موجود و حتی برای تدوینکنندگان برنامههای راهبردی توسعهی تایر و سیاستگذاران صنعتی کشور یک امر انتخابی محسوب میشود و اجتنابناپذیر بودن آن توجیهپذیر نخواهد بود. بدون شناخت واقعیتهای موجود و بدون شناخت سطحی که در آن قرار داریم، حرکت از وضعیت موجود به وضعیت ناگزیری که باید بدان برسیم ناممکن است. نوشتهی حاضر تلاش و بهانهییست برای طرح این مسأله در بین صاحبنظران، متخصصان و کارشناسان صنعت تایر که ابعاد گوناگون این مساله را بشکافند و به آشکارسازی این ضرورت حیاتی صنعت تایر یعنی توسعهی آن یاری رسانند.شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633218420170219استفاده از امواج فراصوتی برای اندازهگیری ویژگی جهندگی آمیزههای لاستیکی132161274FAمرتضی طاهریدانشآموخته کارشناسی، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجندابوالفضل فورگی نژاداستادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند0000-0002-4257-9175مهدی شیوااستادیار، مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجندJournal Article20160729در سالهای اخیر، استفاده از روشهای فراصوتی برای اندازهگیری ویژگیهای مکانیکی مواد به دلیل ماهیت غیر مخرب، سریع و ارزان بودن، و حجم و وزن کم تجهیزات و قابل حمل و نقل بودن آنها، توسعهی قابل ملاحظهیی یافته است. در این پژوهش برای اندازهگیری ویژگی جهندگی یک ترکیب لاستیکی، روش غیرمخرب فراصوتی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور 15 نمونه آمیزهی لاستیکی تقویت شده با نانورس با ترکیبهای متفاوت ساخته شد. برای هریک از نمونههای ساخته شده، درصد جهندگی با استفاده از دستگاه ترپیسومتر اندازهگیری شد. همچنین سرعت انتشار امواج فراصوتی طولی نیز در تمام نمونهها اندازهگیری شد. به منظور برقراری ارتباط بین جهندگی و سرعت انتشار امواج فراصوتی طولی، از مدل رگرسیون خطی پس از نرمال سازی دادهها استفاده شد. با وجود خطای کم مدل بدست آمده، برای اطمینان از عملکرد مدل رگرسیون پیشنهاد شده، نمونهی دیگری به منظور صحتسنجی روش ارائه شده ساخته شد. خطای 4257/1 آمیزهی صحتسنجی و مقایسهی نتیجههای بهدست آمده از هر دو روش، نشاندهندهی قابلیت خوب روش فراصوتی در اندازهگیری جهندگی ترکیبهای لاستیکی در بازه فرمولاسیون پیشنهادی است.شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633218420170219کاربرد طراحی آزمایش و تحلیل آماری در آمیزهکاری لاستیک، مطالعهی موردی؛ استفاده از آلیرُس در آمیزهی ترد تایر، در قالب طرح آزمایش فاکتوریل دوسطحی223261487FAمهدی شیواگروه مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی بیرجندسید علی ضیاتبارواحد تکنولوژی، شرکت کویرتایرJournal Article20161215با هدف شناخت پتانسیل طراحی آزمایش و تحلیل آماری در مطالعات آمیزهکاری لاستیک، از طرح آزمایش سه فاکتوری در دو سطح برای مطالعات اثر آلیرُس بر ویژگیهای پخت و سایر ویژگیهای کلیدی آمیزهی رویهی تایر سواری رادیال استفاده شد. مدلهای رگرسیون خطی توسعه داده شده بر اساس طرح آزمایش فاکتوریل دوسطحی، شامل اثرات اصلی درجهی اول و اثرات برهمکنشی و اعتبار سنجی، برای شناخت رفتارها و بهینهسازی و توسعهی فرمول در حضور آلیرس مورداستفاده قرار گرفت. در این مطالعه مشاهده شد با استفاده از حدود 1 قسمت وزنی آلیرس در کنار کاهش جزئی گوگرد میتوان به شرایط کاهش قابلتوجه زمان پخت آمیزهی لاستیکی در کنار حفظ نسبی سایر ویژگیهای کلیدی آمیزهی رویهی تایر دستیافت.شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633218420170219کاربرد طراحی آزمایش و تحلیل آماری در آمیزهکاری لاستیک؛ مطالعهی موردی طراحی فرمول ترد تایر سواری با ترکیب طرح آزمایش و شبکهی عصبی مصنوعی334361491FAمهدی شیواگروه مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی بیرجندابراهیم مطهریفرواحد تکنولوژی، کویرتایرJournal Article20161215در این مقاله آمیزهکاری پیشرفته و مبانی طراحی آمیزهی لاستیکی بهیاری رویکرد سطح پاسخ ترکیبی با شبکههای عصبی مصنوعی مورد مطالعه گرفته است. تأثیر همزمان 7 متغیر فرمولبندی برویژگیهای رئومتری و فیزیکی- مکانیکی آمیزهی رویهی تایر رادیال سواری مورد مطالعه قرار گرفته و رویکرد ترکیبی کارآمد برای شناخت رفتارها، مدلسازی و بهینهسازی آمیزهی لاستیکی ارائه شده است.شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633218420170219مقاومت غلتشی و صرفهجویی مصرف سوخت444861492FAفریبرز تاجدینیخیابان نصرJournal Article20170102مصرف انرژی در خودرو باعث حرکت چرخها و خودرو میشود. در حالیکه چرخها حرکت میکند، تایر تحت تاثیر نیروی وزن خودرو تغییر شکل پیدا کرده و سطح تماس با جاده را بهوجود میآورد. تمام نیروهای مورد نیاز برای شتابگیری، ترمزگیری و حرکت پیچشی (جانبی) خودرو از طریق این سطح تماس به جاده منتقل میشود. تغییر شکل تایر در سطح تماس باعث جذب ناهمواریهای جاده نیز میشود. این تغییر شکل در ناحیهی تماس، از قابلیتهای تایر است که هم زمین چسبی تایر و هم راحتی سرنشین را فراهم میکند.شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633218420170219تأثیر بدبینی سازمانی بر مقاومت در برابر تغییرات495961494FAمحمد محمودی میمنددانشیار، گروه مدیریت بازرگانی و ABM، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسولماز الهامیدانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20160229با توجه به اینکه یکی از مهمترین ارکان و منابع سازمان، منابع انسانی آن است، نقش کارکنان سازمان در حمایت از تغییرات سازمانی پررنگ تر از گذشته است. کارکنان سازمان به عنوان بخش اساسی سازمان که بیشترین سروکار را با تغییر خواهند داشت، الگوهای رفتاری متفاوتی را در مقابل این تغییرات از خود نشان میدهند. سازمانها برای رسیدن به یک تغییر موفق باید به رفتارهای کارکنان دقت و توجه نموده و با واکنش مناسب در برابر آن، زمینهی انجام اثربخش را فراهم آورند. بدبینی کارکنان نسبت به تغییرات سازمان از مفاهیم جدید در حوزهی رفتار سازمانی ست. بدبینی کارکنان نسبت به تغییرات شکلی از مقاومت در برابر اصلاحات درون سازمانی ست و برای تغییرات پیش روی سازمان میتواند مخرب باشد. درک اجزای رفتاری و محرک بدبینی سازمانی و ارتباط بین آنها و سایر مفاهیم سازمانی در کاهش بدبینی در سازمانها کمک شایانی میکند. در این مطالعه ابتدا تاریخچهی بدبینی عمومی و سازمانی مورد مطالعه قرار گرفته و پس از معرفی ابعاد بدبینی سازمانی و رویکردهای مطالعهی آن، تغییر و مقاومت کارکنان در برابر تغییرات سازمانی و رابطهی آن با بدبینی سازمانی مورد بررسی قرار میگیرد.شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکصنعت لاستیک ایران1563-0633218420170219تأثیر دلبستگی مشتری به نام تجاری بر تبلیغات دهانبهدهان (مطالعهی موردی: گروه صنعتی بارز)607361502FAصدیقه فارسی زادهلیسانس مهندسی شیمی، گروه صنعتی بارزJournal Article20160911دلبستگی به نام تجاری میتواند بهعنوان ابزاری جهت جذب مشتری جدید و نگهداشتن مشتری فعلی مطرح شود و عاملهای مؤثر در ایجاد آن و تأثیر دلبستگی بر مفهومهایی چون وفادار سازی میتواند بهعنوان نوعی برگ برنده برای شرکت محسوب شود. از طرف دیگر تبلیغات دهانبهدهان از مهمترین ابزارهای اطلاعرسانی، تبلیغ و ترویج کالاوخدمات، بهویژه کالاهای مصرفی حساب میآید؛ ازاین رو بررسی ارتباط بین دلبستگی و تبلیغات دهانبهدهان بسیار با اهمیت است. گزارشی از 124 مدیر بازاریابی منتشر شده است که نشاندهندهی این است که ایجاد دلبستگی با نام تجاری در مصرفکننده بهعنوان اولویتهای اصلی مهم و بازاریابی آنهاست؛ بنابراین، با توجه به اهمیت دلبستگی مشتری به نام تجاری در سالهای اخیر و میزان اثربخشی آن بر سودآوری مالی و...این پژوهش به تحلیل دلبستگی مشتری و تأثیر آن تبلیغات دهانبهدهان میپردازد. در این مطالعه ابعاد دلبستگی مشتری تحت عنوان تعهد، جذابیت، و درگیری ذهنی مصرفکننده با فراورده و تجربهی زمان مصرف بهعنوان عاملهای تأثیرگذار بر دلبستگی مشتری به نام تجاری بارز مورد بررسی قرار گرفت. نتیجههای تجربی نشان میدهد که تعهد، جذابیت، و درگیری ذهنی مصرف با نام تجاری و تجربهی زمان مصرف به ترتیب با ضریبهای 217/0، 138/0، 334/0 و 356/0 است. نتیجهها نشان میدهد که در ابعاد دلبستگی، تعهد و جذابیت دارای رتبهی بالاتر و درگیری ذهنی کمترین رتبه را دارد؛ که در این باره، گروه صنعتی بارز میباید در بحث اطلاعرسانی بیشتر در بارهی فراورده خود تلاش بیشتری کند. علاوه بر آن، آنالیز نتیجهها نشان میدهد که در گروه سنی پایینتر، خرید افراد بهعلت وابستگی است نه دلبستگی.