ORIGINAL_ARTICLE
چرا توسعهی صنعت تایر ضرورتی ناگزیر است؟
بررسیهای کمّی و کیفی تولید تایر در جهان، روند توسعه و گسترش آن از اروپا به امریکا، ژاپن و کشورهای اسکاندیناوی، و بالاخره گسترش آن در چین، کرهی جنوبی و اساساً کشورهای آسیایی؛ منابع قابلتوجهی برای شناخت و مقایسهی صنعت تایر کشورمان بهدست میدهد. بدون چنین شناختی، برنامههای راهبردی توسعهی صنعت تایر برای صاحبان کارخانههای تایرسازی موجود و حتی برای تدوینکنندگان برنامههای راهبردی توسعهی تایر و سیاستگذاران صنعتی کشور یک امر انتخابی محسوب میشود و اجتنابناپذیر بودن آن توجیهپذیر نخواهد بود. بدون شناخت واقعیتهای موجود و بدون شناخت سطحی که در آن قرار داریم، حرکت از وضعیت موجود به وضعیت ناگزیری که باید بدان برسیم ناممکن است. نوشتهی حاضر تلاش و بهانهییست برای طرح این مسأله در بین صاحبنظران، متخصصان و کارشناسان صنعت تایر که ابعاد گوناگون این مساله را بشکافند و به آشکارسازی این ضرورت حیاتی صنعت تایر یعنی توسعهی آن یاری رسانند.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61271_6d8ff9ebde7b4f304cd634598f8b3706.pdf
2017-02-19
5
12
صنعت تایر
محمدصادق
مخنفی
mokhnafi@yahoo.com
1
سابیر
LEAD_AUTHOR
ندارد
1
ORIGINAL_ARTICLE
استفاده از امواج فراصوتی برای اندازهگیری ویژگی جهندگی آمیزههای لاستیکی
در سالهای اخیر، استفاده از روشهای فراصوتی برای اندازهگیری ویژگیهای مکانیکی مواد به دلیل ماهیت غیر مخرب، سریع و ارزان بودن، و حجم و وزن کم تجهیزات و قابل حمل و نقل بودن آنها، توسعهی قابل ملاحظهیی یافته است. در این پژوهش برای اندازهگیری ویژگی جهندگی یک ترکیب لاستیکی، روش غیرمخرب فراصوتی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور 15 نمونه آمیزهی لاستیکی تقویت شده با نانورس با ترکیبهای متفاوت ساخته شد. برای هریک از نمونههای ساخته شده، درصد جهندگی با استفاده از دستگاه ترپیسومتر اندازهگیری شد. همچنین سرعت انتشار امواج فراصوتی طولی نیز در تمام نمونهها اندازهگیری شد. به منظور برقراری ارتباط بین جهندگی و سرعت انتشار امواج فراصوتی طولی، از مدل رگرسیون خطی پس از نرمال سازی دادهها استفاده شد. با وجود خطای کم مدل بدست آمده، برای اطمینان از عملکرد مدل رگرسیون پیشنهاد شده، نمونهی دیگری به منظور صحتسنجی روش ارائه شده ساخته شد. خطای 4257/1 آمیزهی صحتسنجی و مقایسهی نتیجههای بهدست آمده از هر دو روش، نشاندهندهی قابلیت خوب روش فراصوتی در اندازهگیری جهندگی ترکیبهای لاستیکی در بازه فرمولاسیون پیشنهادی است.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61274_3a41ddd4902a10d920bda06b8e2c2280.pdf
2017-02-19
13
21
امواج فراصوتی
ترکیب لاستیکی
جهندگی
مدل رگرسیون
مرتضی
طاهری
morteza.taheri72@yahoo.com
1
دانشآموخته کارشناسی، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند
AUTHOR
ابوالفضل
فورگی نژاد
foorginejad@birjandut.ac.ir
2
استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند
LEAD_AUTHOR
مهدی
شیوا
mehdi.shiva@gmail.com
3
استادیار، مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند
AUTHOR
1. Ahmadi, M., Yazdani, R.; Surveying the Influence of Reclaimed Rubber and Rubber Powder on Physical, Dynamical and Processing Properties of NR/BR Compound; Polymer Science and Technology; 3, 217-223, 2009.
1
2. Atashi, H., Sobhanmanesh, K., Shiva, M.; Improvement of Physical and Mechanical Properties of Butadiene Rubber with Silica/ Silane Reinforcement System; Polymer Science and Technology; 5, 281-290, 2004.
2
3. Yılmaz, T., Ercikdi, B., Karaman, K., Külekçi, G.; Assessment of strength properties of cemented paste backfill by ultrasonic pulse velocity test; ultrasonics; 54, 1386-1394, 2014.
3
4. Vasconcelos, G., Lourenco, P.B., Alves, C.A.S., Pamplona, J.; Ultrasonic evaluation of the physical and mechanical properties of granites; Ultrasonics; 48, 453-466, 2008.
4
5. Afifi, A., El Sayed, M.; Ultrasonic properties of ENR-EPDM rubber blends; Polymer Bulletin; 50, 115-122, 2003.
5
6. El-Hadek, M.; Fracture mechanics of rubber epoxy composites; Metallurgical and Materials Transactions A; 45, 4046-4054, 2014.
6
7. Hourston, D. J., Hughes, I. D.; Dynamic mechanical and sonic velocity behavior of polystyrene poly(vinyl methyl ether) blends; POLYMER; 19, 1978.
7
8. Varghese, S., Karger-Kocsis, J.; Natural rubber-based nano composites by latex compounding with layered silicates; Polymer; 44, 4921-4927, 2003,
8
9. Hocine, N.A., Mederic, P., Aubry, T.; Mechanical properties of polyamide-layered silicate nano composite and their relation with structure; Polymer Testing; 27, 330-339, 2008.
9
10. Dennis, H.R., Hunter, D.L., Chang, D., Kim, S., White, J.L., Cho, J.W., Paul, D.R.; Effect of melt processing conditions on the extent of exfoliation in organoclay-base nanocomposite; Polymer; 42, 9513-9522, 2001.
10
11. Lopez-Manchado, M.A., Herrero, B., Arroyo, M.; Preparation and characterization of organoclaynanocomposites based on natural rubber; Polymer International; 52, 1070-1077, 2003.
11
12. Donnet J.B., Custodero E.; Reinforcement of Elastomers by Particulate Fillers; Science and Technology of Rubber; Mark J.E., Erman B., and Eirich F.R. (Eds.), 3rd ed., Elsevier Academic, London, Chapt. 8, 367-400, 2005.
12
13. Hoffman W.; Rubber Technology Handbook; 2nd ed., Hanser, Munich, 1989 (Translated by Abaiee M., Ebrahimi P., Eslami P. and Abedini Z., Persian, 359-360, Rubber Industries Engineering & Research Co., Iran Yasa Tire & Rubber Co., 2000).
13
14. Gerard Kraus, Reinforcement of Elastomers, John Wiley and Sons, NewYork, 70-123, 1965.
14
15. Hall, B., John, V.; Non destructive testing; 63-95, London: Macmillan Education, 1988.
15
16. Uyanik, G., Guler, N.; A study on multiple regression analysis; Procedia - Social and Behavioral Sciences; 106, 234-240, 2013.
16
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد طراحی آزمایش و تحلیل آماری در آمیزهکاری لاستیک، مطالعهی موردی؛ استفاده از آلیرُس در آمیزهی ترد تایر، در قالب طرح آزمایش فاکتوریل دوسطحی
با هدف شناخت پتانسیل طراحی آزمایش و تحلیل آماری در مطالعات آمیزهکاری لاستیک، از طرح آزمایش سه فاکتوری در دو سطح برای مطالعات اثر آلیرُس بر ویژگیهای پخت و سایر ویژگیهای کلیدی آمیزهی رویهی تایر سواری رادیال استفاده شد. مدلهای رگرسیون خطی توسعه داده شده بر اساس طرح آزمایش فاکتوریل دوسطحی، شامل اثرات اصلی درجهی اول و اثرات برهمکنشی و اعتبار سنجی، برای شناخت رفتارها و بهینهسازی و توسعهی فرمول در حضور آلیرس مورداستفاده قرار گرفت. در این مطالعه مشاهده شد با استفاده از حدود 1 قسمت وزنی آلیرس در کنار کاهش جزئی گوگرد میتوان به شرایط کاهش قابلتوجه زمان پخت آمیزهی لاستیکی در کنار حفظ نسبی سایر ویژگیهای کلیدی آمیزهی رویهی تایر دستیافت.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61487_a32e5e854a05aadee6691524fb92cd54.pdf
2017-02-19
22
32
آمیزهکاری لاستیک
آلیرس
تحلیل رگرسیون
بهینهسازی
مهدی
شیوا
mehdi.shiva@gmail.com
1
گروه مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی بیرجند
LEAD_AUTHOR
سید علی
ضیاتبار
2
واحد تکنولوژی، شرکت کویرتایر
AUTHOR
1. Proust M., “Design of Expriments”, SAS Institute Inc., Cary, NC, USA (2005).
1
2- مهدی شیوا، حسین وارسته، مطالعه اثرات آلیرس بر ویژگیهای پخت و ویژگیهای مکانیکی آمیزه لاستیکی SBR/BR پرشده با دوده، اولین کنفرانس و نمایشگاه بینالمللی فناوریهای نوین در صنعت لاستیک و پلیمر، 29-30 اردیبهشت 95، شیراز.
2
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد طراحی آزمایش و تحلیل آماری در آمیزهکاری لاستیک؛ مطالعهی موردی طراحی فرمول ترد تایر سواری با ترکیب طرح آزمایش و شبکهی عصبی مصنوعی
در این مقاله آمیزهکاری پیشرفته و مبانی طراحی آمیزهی لاستیکی بهیاری رویکرد سطح پاسخ ترکیبی با شبکههای عصبی مصنوعی مورد مطالعه گرفته است. تأثیر همزمان 7 متغیر فرمولبندی برویژگیهای رئومتری و فیزیکی- مکانیکی آمیزهی رویهی تایر رادیال سواری مورد مطالعه قرار گرفته و رویکرد ترکیبی کارآمد برای شناخت رفتارها، مدلسازی و بهینهسازی آمیزهی لاستیکی ارائه شده است.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61491_8c1651d12d0e675abd83659a29f4036e.pdf
2017-02-19
33
43
طرح آزمایش
شبکهی عصبی مصنوعی
مدل سطح پاسخ
بهینهسازی
مهدی
شیوا
mehdi.shiva@gmail.com
1
گروه مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی بیرجند
LEAD_AUTHOR
ابراهیم
مطهریفر
2
واحد تکنولوژی، کویرتایر
AUTHOR
1- مهدی شیوا، حسین آتشی، محمد حسن فخار" استفاده از رویکرد آماری RSM در مطالعه اثرات، مدلسازی و بهینه سازی مقدار روغن، دوده و شتابدهنده در یک آمیزه لاستیکی" دهمین همایش ملی لاستیک، تهران 1389.
1
2- فاطمه نوروزی- مهدی شیوا، مطالعه اثرات اصلی عوامل فرمولاسیونی بر چسبندگی کامپاند به سیم به کمک طرح آزمایش،، یازدهمین همایش ملی لاستیک، تهران، اسفند، (1391).
2
3. Samarasinghe, S., “Neural networks for applied sciences and engineering”, Auerbach Publications, Boston, (2006)
3
4. Shiva M., Atashi H., Ahmadi M,, "Effect of Crosslink Density on Physical and Mechanical Properties of a Tire Tread Formulation; A general Regression Analysis", ISPST2012, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran,21-25 October(2012), Best Presentation.
4
5- مهدی شیوا، حسین آتشی، محمد حسن فخار "مدلسازی مقاومت پارگی آمیزه لاستیکی بهکمک شبکههای عصبی مصنوعی" دهمین همایش ملی لاستیک، تهران 1389
5
6. Shiva M., Atashi H. Hassanpourfard M., "Studying the Abrasion Behaviour of rubbery Materials with Combined Design of Experiment Artificial Neural Network", Chinese Journal of Polymer Science, 30(4), 520−529, (2012).
6
7. Shiva M.,et al. " Modeling and Optimization of Rubber to Steel Adhesion on the basis of Experimental Data using Combined RSM/ANN Approach ", 11th International Seminar of Polymer Science and Technology, Iran Polymer and Petrochemical Institute, Tehran, Iran, 6-9 October, (2014)
7
8- مهدی شیوا، حسین آتشی، "طراحی آمیزه لاستیکی به کمک رویکرد مدلسازی آماری ترکیبی"، ارائه شفاهی، یازدهمین همایش ملی لاستیک، تهران، اسفند 91
8
ORIGINAL_ARTICLE
مقاومت غلتشی و صرفهجویی مصرف سوخت
مصرف انرژی در خودرو باعث حرکت چرخها و خودرو میشود. در حالیکه چرخها حرکت میکند، تایر تحت تاثیر نیروی وزن خودرو تغییر شکل پیدا کرده و سطح تماس با جاده را بهوجود میآورد. تمام نیروهای مورد نیاز برای شتابگیری، ترمزگیری و حرکت پیچشی (جانبی) خودرو از طریق این سطح تماس به جاده منتقل میشود. تغییر شکل تایر در سطح تماس باعث جذب ناهمواریهای جاده نیز میشود. این تغییر شکل در ناحیهی تماس، از قابلیتهای تایر است که هم زمین چسبی تایر و هم راحتی سرنشین را فراهم میکند.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61492_96d90b7d31f888394e34142ac8b8935e.pdf
2017-02-19
44
48
مقاومت غلتشی
فریبرز
تاجدینی
tajdinifariborz@yahoo.com
1
خیابان نصر
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر بدبینی سازمانی بر مقاومت در برابر تغییرات
با توجه به اینکه یکی از مهمترین ارکان و منابع سازمان، منابع انسانی آن است، نقش کارکنان سازمان در حمایت از تغییرات سازمانی پررنگ تر از گذشته است. کارکنان سازمان به عنوان بخش اساسی سازمان که بیشترین سروکار را با تغییر خواهند داشت، الگوهای رفتاری متفاوتی را در مقابل این تغییرات از خود نشان میدهند. سازمانها برای رسیدن به یک تغییر موفق باید به رفتارهای کارکنان دقت و توجه نموده و با واکنش مناسب در برابر آن، زمینهی انجام اثربخش را فراهم آورند. بدبینی کارکنان نسبت به تغییرات سازمان از مفاهیم جدید در حوزهی رفتار سازمانی ست. بدبینی کارکنان نسبت به تغییرات شکلی از مقاومت در برابر اصلاحات درون سازمانی ست و برای تغییرات پیش روی سازمان میتواند مخرب باشد. درک اجزای رفتاری و محرک بدبینی سازمانی و ارتباط بین آنها و سایر مفاهیم سازمانی در کاهش بدبینی در سازمانها کمک شایانی میکند. در این مطالعه ابتدا تاریخچهی بدبینی عمومی و سازمانی مورد مطالعه قرار گرفته و پس از معرفی ابعاد بدبینی سازمانی و رویکردهای مطالعهی آن، تغییر و مقاومت کارکنان در برابر تغییرات سازمانی و رابطهی آن با بدبینی سازمانی مورد بررسی قرار میگیرد.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61494_8df3a07e6fc585bb9137f7326625ec64.pdf
2017-02-19
49
59
بدبینی
بدبینی سازمانی
مقاومت در برابر تغییرات
تغییر
محمد
محمودی میمند
drmahmoudim@pnu.ac.ir
1
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی و ABM، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
سولماز
الهامی
s.elhami1394@gmail.com
2
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
1. Kalağan, G. and M.B. Aksu, Organizational cynicism of the research assistants: A Case of Akdeniz University. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2010. 2(2): p. 4820-4825.
1
2. Brown, M. and C. Cregan, Organizational change cynicism: The role of employee involvement. Human Resource Management, 2008. 47(4): p. 667-686.
2
3. Naus, F., A. van Iterson, and R.A. Roe, Value incongruence, job autonomy, and organization-based self-esteem: A self-based perspective on organizational cynicism. European Journal of Work and Organizational Psychology, 2007. 16(2): p. 195-219.
3
4. Aslam, U., et al., Organizational cynicism and its impact on privatization (evidence from federal government agency of Pakistan). Transforming Government: People, Process and Policy, 2015. 9(4): p. 401-425.
4
5. Stanley, D.J., J.P. Meyer, and L. Topolnytsky, Employee cynicism and resistance to organizational change. Journal of Business and Psychology, 2005. 19(4): p. 429-459.
5
6. Nair, P. and T. Kamalanabhan, The impact of cynicism on ethical intentions of Indian managers: The moderating role of seniority. Journal of International Business Ethics, 2010. 3(1): p. 14.
6
7. Dean, J.W., P. Brandes, and R. Dharwadkar, Organizational cynicism. Academy of Management review, 1998. 23(2): p. 341-352.
7
8. Lamp, N.E., ORGANIZATIONAL CHANGE IN THE US FISH AND WILDLIFE SERVICE: STRATEGIC HABITAT CONSERVATION (SHC) AS THE NEXT CONSERVATION APPROACH. 2011, Michigan State University.
8
9. Gündüz, H.B. and Y.E. Ömür, Supervision anxiety as a predictor for organizational cynicism in teachers. Journal of Human Sciences, 2016. 13(1): p. 1381-1394.
9
10. Özler, D.E. and C.G. Atalay, A research to determine the relationship between organizational cynicism and burnout levels of employees in health sector. Business and Management Review, 2011. 1(4): p. 26-38.
10
11. Andersson, L.M. and T.S. Bateman, Cynicism in the workplace: Some causes and effects. Journal of Organizational behavior, 1997: p. 449-469.
11
12. Izard, C.E., Human emotions. Emotions, personality, and psychotherapy. 1977, New York: Plenum Press.
12
13. Delken, M., Organizational cynicism: A study among call centers. Unpublished master thesis, University of Maastricht, 2004.
13
14. Abraham, R., Organizational cynicism: Bases and consequences. Genetic, social, and general psychology monographs, 2000. 126(3): p. 269.
14
15. Fishbein, M. and I. Ajzen, Predicting and changing behavior: The reasoned action approach. 2011: Taylor & Francis.
15
16. Pelit, E. and N. Pelit, The effects of mobbing on organizational cynicism: A study on hotels in Turkey. International Journal of Human Resource Studies, 2014. 4(1): p. 34.
16
17. Brown, M., et al., Understanding the change-cynicism cycle: The role of HR. Human Resource Management, 2015.
17
18. Dunphy, D.C. and D.A. Stace, Transformational and coercive strategies for planned organizational change: Beyond the OD model. Organization Studies, 1988. 9(3): p. 317-334.
18
19. Levin, K., Frontiers in group dynamics: Concept, Method and reality in social equilibria and social change. Human relations, 1972. 1.
19
20. Lewis, D., The place of organizational politics in strategic change. Strategic Change, 2002. 11(1): p. 25-34.
20
21. Lawrence, P.R., How to deal with resistance to change. Harvard Business Review, 1969.
21
22. Smith, I., Continuing professional development and workplace learning 13: Resistance to change-recognition and response. Library management, 2005. 26(8/9): p. 519-522.
22
23. Mabin, V.J., S. Forgeson, and L. Green, Harnessing resistance: using the theory of constraints to assist change management. Journal of European Industrial Training, 2001. 25(2/3/4): p. 168-191.
23
24. Mariotti, J.L., Ten steps for shifting an organization. Management Review, 1998. 87(1): p. 52.
24
25. Zaltman, G., D.H. Florio, and L.A. Sikorski, Dynamic educational change: Models, strategies, tactics, and management. 1977: New York: Free Press.
25
26. Pardo del Val, M. and C. Martínez Fuentes, Resistance to change: a literature review and empirical study. Management Decision, 2003. 41(2): p. 148-155.
26
27. Vakola, M., The reasons behind change recipients’ behavioral reactions: a longitudinal investigation. Journal of Managerial Psychology, 2016. 31(1): p. 202-215.
27
28. Burke, W.W., Organization change: Theory and practice. 2013: Sage Publications.
28
29. Vance, R., S. Brooks, and P. Tesluk, Organizational cynicism, cynical cultures, and organizational change. Unpublished manuscript, Center for Applied Behavioral Sciences, Pennsylvania State University, 1996.
29
30. Wanous, J.P., A.E. Reichers, and J.T. Austin, Cynicism about organizational change measurement, antecedents, and correlates. Group & Organization Management, 2000. 25(2): p. 132-153.
30
31. Qian, Y. and T.D. Daniels, A communication model of employee cynicism toward organizational change. Corporate Communications: An International Journal, 2008. 13(3): p. 319-332.
31
32. Broner, C., Cynicism about Organizational Change: Disposition, Or Leadership Creation. The Reactions of K-12 Educators Undergoing Systems Change: Walden University, 2003.
32
33. Aslam, U., et al., Detrimental effects of cynicism on organizational change: an interactive model of organizational cynicism (a study of employees in public sector organizations). Journal of Organizational Change Management, 2016. 29(4).
33
34. Decker, P., et al., Predicting implementation failure in organization change. Journal of Organizational Culture, Communication and Conflict, 2012. 16(2): p. 29.
34
35. Appelbaum, S.H., et al., Participation in decision making: a case study of job satisfaction and commitment (part one). Industrial and Commercial Training, 2013. 45(4): p. 222-229.
35
36. Oreg, S., Personality, context, and resistance to organizational change. European journal of work and organizational psychology, 2006. 15(1): p. 73-101.
36
37. Nyhan, R.C., Changing the paradigm trust and its role in public sector organizations. The American Review of Public Administration, 2000. 30(1): p. 87-109.
37
38. Albrecht, S. and A. Travaglione, Trust in public-sector senior management. International Journal of Human Resource Management, 2003. 14(1): p. 76-92.
38
39. Sarafino, E.P. and T.W. Smith, Health psychology: Biopsychosocial interactions. 2014: John Wiley & Sons.
39
40. Bateman, G., Employee perceptions of co-worker support and its effect on job satisfaction, work stress and intention to quit. 2009.
40
41. Gray, J.A. and N. Muramatsu, When the job has lost its appeal: Intentions to quit among direct care workers. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 2013. 38(2): p. 124-133.
41
42. Arabaci, I.B., The effects of depersonalization and organizational cynicism levels on the job satisfaction of educational inspectors. African Journal of Business Management, 2010. 4(13): p. 2802.
42
43. Bergström, O., A. Styhre, and P. Thilander, Paradoxifying organizational change: Cynicism and resistance in the Swedish Armed Forces. Journal of Change Management, 2014. 14(3): p. 384-404.
43
44. Mayer, R.C. and J.H. Davis, The effect of the performance appraisal system on trust for management: A field quasi-experiment. Journal of applied psychology, 1999. 84(1): p. 123.
44
45. Spreitzer, G.M. and A.K. Mishra, To stay or to go: Voluntary survivor turnover following an organizational downsizing. Journal of Organizational Behavior, 2002. 23(6): p. 707-729.
45
46. اقدسی، م.آ.س.ک.چهارسوقی. پ.شاه سمندی اصفهانی، ارائه مدلی برای کاهش مقاومت در برابر تغییر افراد با استفاده از تئوری محدودیتها؛ مورد کاوی پروژه ذوب آهن اصفهان، ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، تهران، انجمن مهندسی صنایع ایران. 1387، دانشگاه صنعتی شریف.
46
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر دلبستگی مشتری به نام تجاری بر تبلیغات دهانبهدهان (مطالعهی موردی: گروه صنعتی بارز)
دلبستگی به نام تجاری میتواند بهعنوان ابزاری جهت جذب مشتری جدید و نگهداشتن مشتری فعلی مطرح شود و عاملهای مؤثر در ایجاد آن و تأثیر دلبستگی بر مفهومهایی چون وفادار سازی میتواند بهعنوان نوعی برگ برنده برای شرکت محسوب شود. از طرف دیگر تبلیغات دهانبهدهان از مهمترین ابزارهای اطلاعرسانی، تبلیغ و ترویج کالاوخدمات، بهویژه کالاهای مصرفی حساب میآید؛ ازاین رو بررسی ارتباط بین دلبستگی و تبلیغات دهانبهدهان بسیار با اهمیت است. گزارشی از 124 مدیر بازاریابی منتشر شده است که نشاندهندهی این است که ایجاد دلبستگی با نام تجاری در مصرفکننده بهعنوان اولویتهای اصلی مهم و بازاریابی آنهاست؛ بنابراین، با توجه به اهمیت دلبستگی مشتری به نام تجاری در سالهای اخیر و میزان اثربخشی آن بر سودآوری مالی و...این پژوهش به تحلیل دلبستگی مشتری و تأثیر آن تبلیغات دهانبهدهان میپردازد. در این مطالعه ابعاد دلبستگی مشتری تحت عنوان تعهد، جذابیت، و درگیری ذهنی مصرفکننده با فراورده و تجربهی زمان مصرف بهعنوان عاملهای تأثیرگذار بر دلبستگی مشتری به نام تجاری بارز مورد بررسی قرار گرفت. نتیجههای تجربی نشان میدهد که تعهد، جذابیت، و درگیری ذهنی مصرف با نام تجاری و تجربهی زمان مصرف به ترتیب با ضریبهای 217/0، 138/0، 334/0 و 356/0 است. نتیجهها نشان میدهد که در ابعاد دلبستگی، تعهد و جذابیت دارای رتبهی بالاتر و درگیری ذهنی کمترین رتبه را دارد؛ که در این باره، گروه صنعتی بارز میباید در بحث اطلاعرسانی بیشتر در بارهی فراورده خود تلاش بیشتری کند. علاوه بر آن، آنالیز نتیجهها نشان میدهد که در گروه سنی پایینتر، خرید افراد بهعلت وابستگی است نه دلبستگی.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61502_6af0b6f98091c75e26ec67cac43f9743.pdf
2017-02-19
60
73
دلبستگی به نام تجاری
تبلیغات دهانبهدهان
تعهد
جذابیت
درگیری ذهنی مصرفکننده با فراورده
تجربهی زمان مصرف
صدیقه
فارسی زاده
sedigheh59@yahoo.com
1
لیسانس مهندسی شیمی، گروه صنعتی بارز
LEAD_AUTHOR
1. ابوالعلائی، ب، 1391 "چگونه کارکنانی با انگیزه و عاشق کار و سازمان داشته باشیم"، تهران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
1
2. سرمد زهره، بازرگان عباسی و حجازی الهه (1388) روشهای پژوهش در علوم رفتاری تهران انتشارات آگاه
2
3. Albrecht, C. M. Backhaus, C. Gurzki, H. Woisetschläger, D. M. 2013. Drivers of brand extension success: what really matters for luxury brands? Psychol. Mark. 30 (8), 647- 659.
3
4. A higher- order model of consumer brand engagement and its impact on loyalty intentions (Abhishek Dwivedi, 2015)
4
5. Brodie, R. J. Hollebeek, L.D. Juric, B. Ilic, A. 2011. Customer engagement: conceptual domain, fundamental propositions, and implications for research. J. Serv. Res. 14 (3), 252- 271
5
6. Brodie, R. J. Ilic, A. Juric, B. Linda Hollebeek, L. 2013. Consumer engagement in a virtual brand community: an exploratory analysis. J. Bus. Res. 66 (1), 105–114.
6
7. Menguc, B. Auh, S. Fisher, M. Haddad, A. 2013. To be engaged or not to be en-gaged: the antecedents and consequences of service employee engagement. J. Bus. Res. 66 (11), 2163- 2170.
7
8. Mittal, B. 1995. A comparative analysis of four scales of consumer involvement. Psychol. Mark. 12 (7), 663–682.
8
9. van Doorn, J. Lemon, K.N. Mittal, V. Nass, S. Pick, D. Pirner, P. Verhoef, P.C. 2010. Customer engagement behavior: theoretical foundations and research directions. J. Serv. Res. 13 (3), 253- 266.
9
10. Vivek, S. D. Beatty, S. E. Morgan, R.M. 2012. Customer engagement: exploring customer relationships beyond purchase. J. Mark. Theory Pract. 20 (2), 127–145.
10
11. Zeithaml, V.A. 1988. Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence. J. Mark. 52 (3), 2–22.
11
12. Bollen, K.A. 1989. Structural Equations with Latent Variables. Wiley, New York. Bove, L.L. Smith, D.A. 2006. Relationship strength between a customer and service worker. Serv. Mark. Q. 27 (3), 17- 34.
12
13. Brodie, R. J. Ilic, A. Juric, B. Linda Hollebeek, L. 2013. Consumer engagement in a virtual brand community: an exploratory analysis. J. Bus. Res. 66 (1), 105- 114.
13
14. Goldsmith, R. 2012. Brand engagement and brand loyalty In: Kapoor, A. Kulshrestha, C. (Eds.), Branding and Sustainable Competitive Advantage: Building Virtual Presence. IGI Global, Hershey, PA, pp. 121- 135.
14
15. Hennig- Thurau, T. Gwinner, K.P. Gremler, D.D. 2002. Understanding relationship marketing outcomes: an integration of relational benefits and relationship quality. J. Serv. Res. 4 (3), 230- 247
15