per
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
2017-02-19
21
84
5
12
61271
چرا توسعهی صنعت تایر ضرورتی ناگزیر است؟
محمدصادق مخنفی
mokhnafi@yahoo.com
1
سابیر
بررسیهای کمّی و کیفی تولید تایر در جهان، روند توسعه و گسترش آن از اروپا به امریکا، ژاپن و کشورهای اسکاندیناوی، و بالاخره گسترش آن در چین، کرهی جنوبی و اساساً کشورهای آسیایی؛ منابع قابلتوجهی برای شناخت و مقایسهی صنعت تایر کشورمان بهدست میدهد. بدون چنین شناختی، برنامههای راهبردی توسعهی صنعت تایر برای صاحبان کارخانههای تایرسازی موجود و حتی برای تدوینکنندگان برنامههای راهبردی توسعهی تایر و سیاستگذاران صنعتی کشور یک امر انتخابی محسوب میشود و اجتنابناپذیر بودن آن توجیهپذیر نخواهد بود. بدون شناخت واقعیتهای موجود و بدون شناخت سطحی که در آن قرار داریم، حرکت از وضعیت موجود به وضعیت ناگزیری که باید بدان برسیم ناممکن است. نوشتهی حاضر تلاش و بهانهییست برای طرح این مسأله در بین صاحبنظران، متخصصان و کارشناسان صنعت تایر که ابعاد گوناگون این مساله را بشکافند و به آشکارسازی این ضرورت حیاتی صنعت تایر یعنی توسعهی آن یاری رسانند.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61271_6d8ff9ebde7b4f304cd634598f8b3706.pdf
صنعت تایر
per
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
2017-02-19
21
84
13
21
61274
Original Article
استفاده از امواج فراصوتی برای اندازهگیری ویژگی جهندگی آمیزههای لاستیکی
مرتضی طاهری
morteza.taheri72@yahoo.com
1
ابوالفضل فورگی نژاد
foorginejad@birjandut.ac.ir
2
مهدی شیوا
mehdi.shiva@gmail.com
3
دانشآموخته کارشناسی، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند
استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند
استادیار، مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند
در سالهای اخیر، استفاده از روشهای فراصوتی برای اندازهگیری ویژگیهای مکانیکی مواد به دلیل ماهیت غیر مخرب، سریع و ارزان بودن، و حجم و وزن کم تجهیزات و قابل حمل و نقل بودن آنها، توسعهی قابل ملاحظهیی یافته است. در این پژوهش برای اندازهگیری ویژگی جهندگی یک ترکیب لاستیکی، روش غیرمخرب فراصوتی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور 15 نمونه آمیزهی لاستیکی تقویت شده با نانورس با ترکیبهای متفاوت ساخته شد. برای هریک از نمونههای ساخته شده، درصد جهندگی با استفاده از دستگاه ترپیسومتر اندازهگیری شد. همچنین سرعت انتشار امواج فراصوتی طولی نیز در تمام نمونهها اندازهگیری شد. به منظور برقراری ارتباط بین جهندگی و سرعت انتشار امواج فراصوتی طولی، از مدل رگرسیون خطی پس از نرمال سازی دادهها استفاده شد. با وجود خطای کم مدل بدست آمده، برای اطمینان از عملکرد مدل رگرسیون پیشنهاد شده، نمونهی دیگری به منظور صحتسنجی روش ارائه شده ساخته شد. خطای 4257/1 آمیزهی صحتسنجی و مقایسهی نتیجههای بهدست آمده از هر دو روش، نشاندهندهی قابلیت خوب روش فراصوتی در اندازهگیری جهندگی ترکیبهای لاستیکی در بازه فرمولاسیون پیشنهادی است.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61274_3a41ddd4902a10d920bda06b8e2c2280.pdf
امواج فراصوتی
ترکیب لاستیکی
جهندگی
مدل رگرسیون
per
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
2017-02-19
21
84
22
32
61487
Original Article
کاربرد طراحی آزمایش و تحلیل آماری در آمیزهکاری لاستیک، مطالعهی موردی؛ استفاده از آلیرُس در آمیزهی ترد تایر، در قالب طرح آزمایش فاکتوریل دوسطحی
مهدی شیوا
mehdi.shiva@gmail.com
1
سید علی ضیاتبار
2
گروه مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی بیرجند
واحد تکنولوژی، شرکت کویرتایر
با هدف شناخت پتانسیل طراحی آزمایش و تحلیل آماری در مطالعات آمیزهکاری لاستیک، از طرح آزمایش سه فاکتوری در دو سطح برای مطالعات اثر آلیرُس بر ویژگیهای پخت و سایر ویژگیهای کلیدی آمیزهی رویهی تایر سواری رادیال استفاده شد. مدلهای رگرسیون خطی توسعه داده شده بر اساس طرح آزمایش فاکتوریل دوسطحی، شامل اثرات اصلی درجهی اول و اثرات برهمکنشی و اعتبار سنجی، برای شناخت رفتارها و بهینهسازی و توسعهی فرمول در حضور آلیرس مورداستفاده قرار گرفت. در این مطالعه مشاهده شد با استفاده از حدود 1 قسمت وزنی آلیرس در کنار کاهش جزئی گوگرد میتوان به شرایط کاهش قابلتوجه زمان پخت آمیزهی لاستیکی در کنار حفظ نسبی سایر ویژگیهای کلیدی آمیزهی رویهی تایر دستیافت.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61487_a32e5e854a05aadee6691524fb92cd54.pdf
آمیزهکاری لاستیک
آلیرس
تحلیل رگرسیون
بهینهسازی
per
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
2017-02-19
21
84
33
43
61491
Original Article
کاربرد طراحی آزمایش و تحلیل آماری در آمیزهکاری لاستیک؛ مطالعهی موردی طراحی فرمول ترد تایر سواری با ترکیب طرح آزمایش و شبکهی عصبی مصنوعی
مهدی شیوا
mehdi.shiva@gmail.com
1
ابراهیم مطهریفر
2
گروه مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی بیرجند
واحد تکنولوژی، کویرتایر
در این مقاله آمیزهکاری پیشرفته و مبانی طراحی آمیزهی لاستیکی بهیاری رویکرد سطح پاسخ ترکیبی با شبکههای عصبی مصنوعی مورد مطالعه گرفته است. تأثیر همزمان 7 متغیر فرمولبندی برویژگیهای رئومتری و فیزیکی- مکانیکی آمیزهی رویهی تایر رادیال سواری مورد مطالعه قرار گرفته و رویکرد ترکیبی کارآمد برای شناخت رفتارها، مدلسازی و بهینهسازی آمیزهی لاستیکی ارائه شده است.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61491_8c1651d12d0e675abd83659a29f4036e.pdf
طرح آزمایش
شبکهی عصبی مصنوعی
مدل سطح پاسخ
بهینهسازی
per
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
2017-02-19
21
84
44
48
61492
Translation article
مقاومت غلتشی و صرفهجویی مصرف سوخت
فریبرز تاجدینی
tajdinifariborz@yahoo.com
1
خیابان نصر
مصرف انرژی در خودرو باعث حرکت چرخها و خودرو میشود. در حالیکه چرخها حرکت میکند، تایر تحت تاثیر نیروی وزن خودرو تغییر شکل پیدا کرده و سطح تماس با جاده را بهوجود میآورد. تمام نیروهای مورد نیاز برای شتابگیری، ترمزگیری و حرکت پیچشی (جانبی) خودرو از طریق این سطح تماس به جاده منتقل میشود. تغییر شکل تایر در سطح تماس باعث جذب ناهمواریهای جاده نیز میشود. این تغییر شکل در ناحیهی تماس، از قابلیتهای تایر است که هم زمین چسبی تایر و هم راحتی سرنشین را فراهم میکند.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61492_96d90b7d31f888394e34142ac8b8935e.pdf
مقاومت غلتشی
per
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
2017-02-19
21
84
49
59
61494
Original Article
تأثیر بدبینی سازمانی بر مقاومت در برابر تغییرات
محمد محمودی میمند
drmahmoudim@pnu.ac.ir
1
سولماز الهامی
s.elhami1394@gmail.com
2
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی و ABM، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
با توجه به اینکه یکی از مهمترین ارکان و منابع سازمان، منابع انسانی آن است، نقش کارکنان سازمان در حمایت از تغییرات سازمانی پررنگ تر از گذشته است. کارکنان سازمان به عنوان بخش اساسی سازمان که بیشترین سروکار را با تغییر خواهند داشت، الگوهای رفتاری متفاوتی را در مقابل این تغییرات از خود نشان میدهند. سازمانها برای رسیدن به یک تغییر موفق باید به رفتارهای کارکنان دقت و توجه نموده و با واکنش مناسب در برابر آن، زمینهی انجام اثربخش را فراهم آورند. بدبینی کارکنان نسبت به تغییرات سازمان از مفاهیم جدید در حوزهی رفتار سازمانی ست. بدبینی کارکنان نسبت به تغییرات شکلی از مقاومت در برابر اصلاحات درون سازمانی ست و برای تغییرات پیش روی سازمان میتواند مخرب باشد. درک اجزای رفتاری و محرک بدبینی سازمانی و ارتباط بین آنها و سایر مفاهیم سازمانی در کاهش بدبینی در سازمانها کمک شایانی میکند. در این مطالعه ابتدا تاریخچهی بدبینی عمومی و سازمانی مورد مطالعه قرار گرفته و پس از معرفی ابعاد بدبینی سازمانی و رویکردهای مطالعهی آن، تغییر و مقاومت کارکنان در برابر تغییرات سازمانی و رابطهی آن با بدبینی سازمانی مورد بررسی قرار میگیرد.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61494_8df3a07e6fc585bb9137f7326625ec64.pdf
بدبینی
بدبینی سازمانی
مقاومت در برابر تغییرات
تغییر
per
شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک
صنعت لاستیک ایران
1563-0633
2017-02-19
21
84
60
73
61502
Original Article
تأثیر دلبستگی مشتری به نام تجاری بر تبلیغات دهانبهدهان (مطالعهی موردی: گروه صنعتی بارز)
صدیقه فارسی زاده
sedigheh59@yahoo.com
1
لیسانس مهندسی شیمی، گروه صنعتی بارز
دلبستگی به نام تجاری میتواند بهعنوان ابزاری جهت جذب مشتری جدید و نگهداشتن مشتری فعلی مطرح شود و عاملهای مؤثر در ایجاد آن و تأثیر دلبستگی بر مفهومهایی چون وفادار سازی میتواند بهعنوان نوعی برگ برنده برای شرکت محسوب شود. از طرف دیگر تبلیغات دهانبهدهان از مهمترین ابزارهای اطلاعرسانی، تبلیغ و ترویج کالاوخدمات، بهویژه کالاهای مصرفی حساب میآید؛ ازاین رو بررسی ارتباط بین دلبستگی و تبلیغات دهانبهدهان بسیار با اهمیت است. گزارشی از 124 مدیر بازاریابی منتشر شده است که نشاندهندهی این است که ایجاد دلبستگی با نام تجاری در مصرفکننده بهعنوان اولویتهای اصلی مهم و بازاریابی آنهاست؛ بنابراین، با توجه به اهمیت دلبستگی مشتری به نام تجاری در سالهای اخیر و میزان اثربخشی آن بر سودآوری مالی و...این پژوهش به تحلیل دلبستگی مشتری و تأثیر آن تبلیغات دهانبهدهان میپردازد. در این مطالعه ابعاد دلبستگی مشتری تحت عنوان تعهد، جذابیت، و درگیری ذهنی مصرفکننده با فراورده و تجربهی زمان مصرف بهعنوان عاملهای تأثیرگذار بر دلبستگی مشتری به نام تجاری بارز مورد بررسی قرار گرفت. نتیجههای تجربی نشان میدهد که تعهد، جذابیت، و درگیری ذهنی مصرف با نام تجاری و تجربهی زمان مصرف به ترتیب با ضریبهای 217/0، 138/0، 334/0 و 356/0 است. نتیجهها نشان میدهد که در ابعاد دلبستگی، تعهد و جذابیت دارای رتبهی بالاتر و درگیری ذهنی کمترین رتبه را دارد؛ که در این باره، گروه صنعتی بارز میباید در بحث اطلاعرسانی بیشتر در بارهی فراورده خود تلاش بیشتری کند. علاوه بر آن، آنالیز نتیجهها نشان میدهد که در گروه سنی پایینتر، خرید افراد بهعلت وابستگی است نه دلبستگی.
https://www.iranrubbermag.ir/article_61502_6af0b6f98091c75e26ec67cac43f9743.pdf
دلبستگی به نام تجاری
تبلیغات دهانبهدهان
تعهد
جذابیت
درگیری ذهنی مصرفکننده با فراورده
تجربهی زمان مصرف