@article { author = {}, title = {شناسنامه علمی نشریه دوره 21، شماره 85، بهار 1396}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {21}, number = {85}, pages = {-}, year = {2017}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51266.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51266_9af98c81b5dfb6b5c70445fef13c4ff8.pdf} } @article { author = {تفرشی حسینی, سید عبدالرزاق}, title = {چالش جدید پیش روی تأمین‌کنندگان تایر خودرو سازان خارجی در زمینه‌ی کیفیت}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {21}, number = {85}, pages = {3-5}, year = {2017}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51215.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51215_52c88e84c1028f77e337c99fdc7f0f69.pdf} } @article { author = {محمدیان, سمیه}, title = {بررسی ارتباط ریخت‌شناسی و رفتار ویسکوالاستیک در نانوکامپوزیت‌های با پایه‌ی کائوچو و حاوی ذرات نانو رس}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {21}, number = {85}, pages = {6-12}, year = {2017}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در این پژوهش، نانوکامپوزیت‌های با پایه‌ی SBR دارای مقادیر مختلف نانو رس صفحه‌یی در شرایط مختلف فرایندی تهیه شد و ارتباط بین ریخت‌شناسی و رفتار ویسکوالاستیک موردبررسی قرار گرفت. در شرایط فرایندی یکسان، نمونه‌های دارای نانو رس کمتر، ریخت‌شناسی پراکنده‌تری داشتند و با افزایش مقدار آن، مقدار تجمعات لایه‌های نانو بیشتر شد؛ با افزایش مقدار نانو رس، مقدار مدول برشی بالا رفت، ناحیه‌ی ویسکوالاستیک خطی کوتاه‌تر شد و کرنش بحرانی کاهش یافت. افزایش دما و زمان اختلاط نیز باعث وسیع‌تر شدن محدوده‌ی ویسکوالاستیک خطی در نانوکامپوزیت‌ها گشت. مدول ذخیره‌ی برشی نمونه‌ها در برابر فرکانس، با افزایش مقدار پرکننده‌ی نانو ابعاد در تمام فرکانس‌ها افزایش پیدا کرد؛ درحالی‌که با تغییر در شرایط تهیه‌ی آمیزه‌ها، رفتار ویسکوالاستیکی در فرکانس‌های مختلف متفاوت بود. در فرکانس‌های پایین، نانوکامپوزیت‌هایی که دارای ریخت‌شناسی پراکنده‌تر بود مدول بیشتری نشان دادند. در مقابل، در فرکانس‌های بالاتر، نانوکامپوزیت‌هایی که تجمع‌های لایه‌های نانو رس در آن‌ها بیشتر بود، مدول بیشتری داشتند. تمامی نتیجه‌های رفتار ویسکوالاستیک با توجه به مشاهدات ریخت‌شناسی موردبحث و بررسی قرار گرفته است.}, keywords = {نانوکامپوزیت,لاستیک,نانو رس,ریخت‌شناسی,ویسکوالاستیک}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51217.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51217_67735cb1750da302fa26510a6f2c2679.pdf} } @article { author = {منصوری, زهرا}, title = {بررسی مزایای استفاده از باد نیتروژن در تایر خودرو}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {21}, number = {85}, pages = {13-22}, year = {2017}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مزایای استفاده از باد نیتروژن در خودروهای سواری، وانتی و باری، کاهش اکسیداسیون لایه‌های تایر و کاهش نرخ از دست دادن فشار باد تایر است. در این مقاله با استناد به پژوهش‌های آزمایشگاهی و آزمون‌های عملی که در این زمینه انجام شده، تأثیرگذاری استفاده از باد نیتروژن بر دو عامل مذکور اثبات شده است. در ادامه دو نکته کاربردی مهم (شامل خلوص موردنیاز نیتروژن در تایر و الگوی بهینه استفاده از آن) اشاره شده است که می‌تواند در برخی موارد هزینه‌ی بالاتر استفاده از باد نیتروژن نسبت به هوای فشرده را توجیه کند و مشکل عدم دسترسی به آن در تمام موقعیت‌ها را به‌عنوان یک پارامتر منفی حذف کند.}, keywords = {فشار باد تایر,نیتروژن,هوای فشرده,اکسیداسیون تایر,سرعت از دست دادن فشار باد}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51218.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51218_b571b2e047fddc8d0fa1e14d68c0a46b.pdf} } @article { author = {نصیری, صیاد and رستمی, پیمان and زارع, اسماعیل and رهبر, علی and معاونی, بیژن}, title = {مدل‌سازی و شبیه‌سازی تایر خودرو روی سطح استوانه‌یی}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {21}, number = {85}, pages = {23-33}, year = {2017}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امروزه در صنایع وابسته به خودرو، به‌منظور افزایش کارایی و بهبود عملکرد سیستم‌های مختلف خودرو، آزمایش‌های تجربی فراوانی انجام می‌گیرد. با وجود اهمیت فراوان آزمایش‌های تجربی، معضلات و دشواری‌های بسیاری در انجام آزمایش‌ها مانند هزینه‌ی بالا، دقت ناکافی، مشکلات ایمنی و غیره وجود دارد که بعضاً انجام شماری از آزمایش‌ها را دشوار و یا حتی ناممکن می‌سازد. ازاین‌رو در صورت امکان انجام آزمایش‌ها روی درام، می‌توان شماری از معضلات یاد شده را برطرف کرد. از آن‌جا که تعامل تایر خودرو و سطح جاده به شرایط و هندسه‌ی سطح وابستگی زیادی دارد، نمی‌توان با دقت کافی از مدل‌های موجود برای سطح صاف (مانند مدل‌های براش، داگوف و پسجکا) در هنگام تماس تایر با سطح استوانه‌یی (درام ماشین آزمون) بدون اعمال هیچ‌گونه تغییری بهره جست. در پژوهش پیش رو، تعدادی از مدل‌های موجود برای سطح صاف به سطح استوانه‌یی تعمیم‌یافته‌اند تا بتوان نتیجه‌های مطلوب را در تعامل تایر با درام استخراج نمود. با بررسی و مطالعه‌ی مدل‌های موجود برای سطح صاف، مشخص می‌شود که دو عامل مهمی که باعث ایجاد تفاوت در رفتار تایر روی سطح صاف و استوانه‌یی می‌شود، نحوه‌ی توزیع فشار عمودی میان تایر و سطح و همچنین طول ناحیه‌ی تماس است. بدین منظور در این پژوهش سعی شده با به‌دست آوردن این دو پارامتر برای سطح استوانه‌یی و اعمال تغییرات لازم در مدل‌های سطح صاف و مدل‌سازی و شبیه‌سازی تایر روی سطح استوانه‌یی در نرم‌افزار حل به روش اِلِمان محدود، آن‌ها را به سطح استوانه‌یی تعمیم داد.}, keywords = {تایر,سطح استوانه‌یی,لغزش,توزیع فشار عمودی,طول تماس,المان محدود}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51220.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51220_dd04ce2532071849458e87c198e4c60e.pdf} } @article { author = {شیوا, مهدی and وارسته, حسین}, title = {کاربرد طراحی آزمایش و تحلیل آماری در آمیزه‌کاری لاستیک؛ مطالعه‌ی موردی بهینه‌سازی فرمول رویه‌ی تایر با رویکرد سطح پاسخ}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {21}, number = {85}, pages = {34-46}, year = {2017}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در این مطالعه تأثیر سه عامل مهم در فرمول آمیزه ی لاستیکی بر تعدادی از خواص کلیدی آمیزه‌ی رویه‌ی تایر سواری با استفاده از رویکرد “سطح پاسخ و طرح آزمایش CCD” مورد مطالعه قرار گرفته است. چهار ویژگی سایش، رشد ترک دی‌متیا، سختی و نیروی پارگی بر حسب سه متغیر طرح آزمایش به‌خوبی مدل‌سازی و اعتبارسنجی آماری شد. از مدل‌های توسعه‌داده شده برای شناخت رفتارها، مطالعه‌ی ساز وکارهای حاکم و اهداف بهینه‌سازی با موفقیت استفاده شد. در پایان نشان داده شد رویکرد “سطح پاسخ” ابزاری کارآمد در فرایند مطالعه و پژوهش در آمیزه‌کاری لاستیک است.}, keywords = {تایر رادیال,آمیزه‌ی رویه,طرح آزمایش,مدل‌سازی آماری,تحلیل رگرسیون}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51221.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51221_619951d85924907150fcaf1624e18986.pdf} } @article { author = {محمدیان, سمیه}, title = {مطالعه‌ی تأثیر نسبت گوگرد به شتاب‌دهنده بر مشخصات پخت و رفتار مکانیکی گونه‌های مختلف SBR}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {21}, number = {85}, pages = {47-51}, year = {2017}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در این فعالیت پژوهشی، انواع کائوچوی استایرن بوتادین تولید پتروشیمی بندر امام، توسط سیستم‌های مختلف پخت گوگردی معمولی، نیم کارآمد و کارآمد، پخت شدند و مشخصات پخت و خواص مکانیکی آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفت. انواع مختلف کائوچوی استایرن بوتادین 1500، 1502 و 1712 دارای زمان و سرعت پخت نسبتاً یکسانی بودند اما نوع 1712 که حاوی روغن آروماتیک است، گشتاور پخت کمتری از دو گرید دیگر داشت. با افزایش میزان شتاب‌دهنده در سامانه‌ی پخت، گشتاورهای ویسکوز و الاستیک پخت تغییرات محسوسی نشان داد و به‌طور چشمگیری زمان پخت کاهش و سرعت پخت افزایش داشت. آمیزه‌های حاوی سیستم پخت فعال‌تر، مدول کششی بیشتری داشته و ازدیاد طول در نقطه‌ی پارگی کمتری دارا بودند. سختی با تغییر در سیستم پخت به ترتیب معمولی، نیم کارآمد و کارآمد افزایش نشان داد و عمر خستگی به همین ترتیب کاهش داشت. نوع 1502 بیشترین مقدار مدول کششی را دارا بود که با سیستم پخت به ترتیب معمولی، نیم کارآمد و کارآمد افزایش یافت. آمیزه‌های بر پایه‌ی گرید 1712 با توجه به وجود روغن در این گرید که سبب نرمتر شدن آن است، کمترین مقدار سختی را دارا بود.}, keywords = {الاستومر استایرن بوتادین,پخت گوگردی آمیزه‌ی لاستیکی,آزمون‌های مکانیکی,مشخصات پخت}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51260.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51260_8e54776551ec52f1a50cee9d992338ce.pdf} } @article { author = {معصومیان, پرویز}, title = {الگوی تدوین برنامه‌ی بازاریابی الکترونیکی بر اساس چارچوب برنامه‌ریزی SOSTAC (مورد مطالعه: صنعت تایر ایران)}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {21}, number = {85}, pages = {52-70}, year = {2017}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هدف از این پژوهش، ارائه‌ی برنامه‌ی بازاریابی الکترونیکی (آنلاین) برای استفاده‌ی سازمان‌های فعال در صنعت تایر ایران (با توجه به شرایط متناسب با هر سازمان) و آشنایی با بخش‌های مختلف آن در بازار مصرف و بر اساس تجارت الکترونیکی B2C است. بر این‌اساس از سیستم برنامه‌ریزی بازاریابی الکترونیکی اسمیث موسوم به SOSTAC، با استفاده از روش پژوهش کیفی برای این مهم استفاده شده و در مراحل مختلف با خبرگان صنعت تایر برای تولید ایده و شناسایی مسائل مربوطه مصاحبه شده است. سیستم برنامه‌ریزی بازاریابی الکترونیکی اسمیث متشکل از شش بخش است که هر بخش بطور جداگانه تشریح شده است. همچنین موارد مطرح در تجزیه و تحلیل وضعیت بیان شده است. باتوجه به نوپا بودن بازار آنلاین تایر در ایران، فرصت‌ها و تهدیدهای الکترونیکی موجود بیان شده، اهدافی که در این بازار می‌توان داشت شناسایی شده، استراتژی مناسب بازار آنلاین تایر مورد بررسی قرار گرفته، و نیز تاکتیک‌ها، اقدام‌ها و کنترل‌های مورد نیاز طبق دیدگاه چافی و اسمیت تشریح شده است.}, keywords = {بازاریابی الکترونیکی,صنعت تایر ایران,چارچوب برنامه‌ریزی SOSTAC}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51261.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51261_cdf47104427514095428957a5132afd1.pdf} } @article { author = {نصراللهی, راضیه and عسگری, علی}, title = {بررسی وضعیت سرمایه‌ی فکری، یادگیری مادام‌العمر و ویژگی‌های کارآفرینی کارکنان کارخانه‌ی کویرتایر شهر بیرجند}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {21}, number = {85}, pages = {71-80}, year = {2017}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {کارآفرینی محور توسعه‌ی اقتصادی‌ست و کارآفرینان با تخریب روش‌های کهن و ناکارآمد پیشین و جایگزینی آن‌ها با شیوه‌های کارآمد و نوین، به‌نظام اقتصادی پویایی و حیات می‌بخشند. از عواملی که در کارآفرینی دخیل‌اند، مسئله‌ی سرمایه‌ی فکری و یادگیری مادام‌العمر است. ازاین‌رو، هدف این پژوهش بررسی وضعیت سرمایه‌ی فکری، یادگیری مادام‌العمر و ویژگی‌های کارآفرینی کارکنان کارخانه‌ی کویرتایر شهر بیرجند است. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه‌ی آماری شامل کارکنان کارخانه‌ی کویرتایر شهر بیرجند است (1160 نفر)، که از بین آن‌ها 291 نفر به‌منزله‌ی نمونه‌ی آماری به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه‌ی ویژگی‌های کارآفرینی نگ ننه [2011] با آلفای کرونباخ 0/74، سرمایه‌ی فکری بونتیس [1998] با آلفای کرونباخ 0/90 و یادگیری مادام‌العمر ویلکویچ و میوویزن [2014] با آلفای کرونباخ 0/82 استفاده شده است. نتیجه‌های پژوهش نشان می‌دهد که وضعیت ویژگی‌های کارآفرینی و مؤلفه‌های آن، سرمایه‌ی فکری و مؤلفه‌های آن و یادگیری مادام‌العمر در سطح مطلوبی قرار دارد.}, keywords = {سرمایه‌ی فکری,یادگیری مادام‌العمر,ویژگی‌های کارآفرینی}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51262.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51262_83e1322b0e32cb43ef1bd10f4007cbb7.pdf} } @article { author = {عزتی, پیمان}, title = {اندازه‌گیری اثربخشی کارکنان}, journal = {صنعت لاستیک ایران}, volume = {21}, number = {85}, pages = {81-85}, year = {2017}, publisher = {شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک}, issn = {1563-0633}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {از آن‌جا که یکی از مصادیق ایجاد سود و منفعت در سازمان، افزایش بهره‌وری و بازدهی است، توجه به آن بسیار ضروری‌ست. یکی از حوزه‌های موردبررسی جهت افزایش بهره‌وری، مبحث بهره‌وری در منابع انسانی‌ست. در چارچوب‌های سنتی، به جهت ایجاد بهره‌وری در نیروی انسانی، تنها به این فکر می‌شد که رضایت کارکنان تأمین گردد و اعتقاد به این بود که اگر رضایت کارکنان تأمین شود به‌طور ناخودآگاه بهره‌وری و اثربخشی افزایش پیدا می‌کند. اما در دهه‌ی اخیر مطالعات پژوهشی هی گروپ نشان می‌دهد که برای ایجاد بهره‌وری باید به دو عامل تعلق سازمانی و توانمندسازی کارکنان دقت کرد تا اثربخشی آن‌ها افزایش یابد. با طراحی پرسش‌های مبتنی بر داده‌های به‌دست آمده از شرکت‌های مختلف، مجموعه پرسش‌هایی استخراج خواهد شد که پاسخ به آن‌ها توسط کارکنان سازمان منجر به ایجاد یک ماتریس می‌شود. این ماتریس کارکنان را در چهار دسته‌ی: کارکنان ستاره، توانا، کوشا و مضطرب طبقه‌بندی می‌کند. سپس با تعریف پروژه‌های بهبود در راستای ارتقای بهره‌وری کارکنان، نقص‌های سازمان شناسایی و برطرف می‌گردد.}, keywords = {منابع انسانی,اثربخشی,تعلق سازمانی,توانمندی,هی گروپ}, url = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51263.html}, eprint = {https://www.iranrubbermag.ir/article_51263_995451571e4301736ba56458600ae1b7.pdf} }